Az igazságot akarod, vagy csak valami olyat, amitől elégedettnek érzed magad az életeddel?
 
Nem akarok nagyon érzelgős húrokat pengetni senkinek a lelkében. Nem arról van szó, hogy van egy ügy, amiben soha sem derül ki az igazság. Mert úgyis titkosítják ötven évre, addigra meg majdnem mindenki elfelejti már. Jó, beszélhetnénk erről is, de amíg nem tudunk valamit tenni, addig minek is beszélünk róla? Mert jobb dolgunk úgysincs?
 
Nem akarok utópisztikus gondolatok sem ébreszteni senkiben, de mintha nem lenne igazság. És nem csak elkendőzött, vagy elkendőzetlen. Hanem úgy egyébként. Mintha az igazság, mint olyan megszűnt volna. Holott szerintem sohasem létezett.
 
Egy fogalom. Nem több, nem kevesebb. És mint ilyen, valljuk be, erősen relatív. Más az igazság nekem, és más neked. Ahogyan más az én igazságom neked, és más a tiéd nekem. Sajnálom, ha nehéz követni. Én egyszerűen csak gondolkozom.
 
Az igazság alapja az őszinteség. A kérdés az, hogy ez az állítás igaz-e? Milyen érdekes, újra itt ez a szó: ’igaz’. Meg sem kerülhetjük. Úgyhogy helyettesítsük most kivételesen a ’helyénvaló’ szavunkkal. Azaz azt feltételezzük, hogy az őszinteséggel elérhetünk a végső igazsághoz. Azonban ez bullshit.
 
Ugyanis – az előző gondolatmenetet követve – az őszinteségemmel az én igazságomat tárom eléd, ami nem feltétlenül egyezik a te igazságoddal. A te igazságod, ugyanis nem azonos az enyémmel. Ez pedig problémákat generálhat kettőnk között. Még akkor is, ha én az igazat mondom.  Ahhoz, hogy a te igazságodat mondhassam neked, hazudnom kell. Tudom, sarkítok dolgokat, de akkor is így van. Vagy fogalmazzak inkább úgy, hogy akkor is ez az igazság? Ilyenkor örülök, hogy milyen kifejező is a magyar nyelv.
 
Vannak, akik ebben hisznek, és vannak, akik másban. Nem mondom, hogy igazam van. Mert ez az én igazságom. Ami nem biztos, hogy nem egyezik a tiéddel.
 
Ez van, amikor filozofálok. Tudom, tudom, azt mondanád rá, ahogy én is, hogy káoszpertéboly. De most kivételesen nem is. És azt is be kell látnunk, hogy ennek Einstein nevű fickónak mégis igaza volt. Minden relatív.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sumare.blog.hu/api/trackback/id/tr801896760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása